Objektiv djungeln

Håller på att leta efter objektiv som jag vill skaffa och visst finns det många. Drömen är en Nikon telezoom på  70-200 men de är svindyra så det är bara att glömma. Tur nog så finns sigma som tillverkar nikon objektiv fast i prisklass som passar mig:) Så där funderar jag på att spara till 70-200 telezoom eller ett 150-500telezoom. Sen så har jag önskat mig i födelsedags present ett Nikonobjektib 70-300, älskar det objektivet då det är en bra mindre telezoom som funkar till allt. Ni kanske då undrar varför jag vill ha något av de andra när det där 70-300 är så bra. Anledningen är att jag älskar att fota djur i rörelse och när man t,ex fotar vallning räcker inte alltid ett 70-300 till då det jag fotar kan vara vääääldigt  långt bort, och då kan det vara kul att ha en riktig telezoom så att man kan få riktigt bra bilder:) Något som jag också funderar på att skaffa är ett fast macro objektiv. Ett fast objektiv kan man inte zooma med och macro ger extra mycket focos och suddig bakgrund, perfekt till poträtt fotografering. Där jag har jag fastnat för ett Tamron 60mm macro. När jag läste om det lät det som ett Johanna objektiv. Jag har börjat gilla att fota natur då jag fått några riktigt fina kort och att plåta hundpoträtt älskar jag. Ett annat fast objektiv som vore kul att äga är ett sigma 150mm. Fick testa det i somras och det gav riktigt bra bilder, vill hällre äga ett sådant än ett tamron, dock kostar det det dubbla priset.
Finns det någon fototok där ute som har lite koll på objektivdjungeln så får den gärna komma med tips.
Sigma 150-500 pris 7500kr


Sigma 70-200 pris 8999kr


Nikon 70-300 pris 3999kr





Tamron 60mm macro pris 3099kr




Sigma 150mm pris 6999kr. Har hittat ett på blocket för 4000kr vet dock inte om det är nikon fattning på det. Annars kanske man borde slå till? ;)


denna tog jag med 150mm bilden är helt ofixad

Även denna tagen med 150mm och även denna är ofixad. Älskar att det är skärpa på hunden och bakgrunden helt suddig!







Kommentarer
Postat av: linnea

Var också inne på en massa teleobjektiv innan julen men grejen är ju att när zoomen går över 200 så blir det väldigt ostadigt. Så ett tips är att du skaffar dig ett stativ om du inte redan har det :) Den övre bilden var jätte fin!!

2012-01-20 @ 22:51:17
URL: http://nesca.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0